افراد مختلف دارای قابلیتها و ویژگیهای متفاوتی هستند و در صورتی که این قابلیتها و ویژگیها در مسیر صحیحی به کار گرفته شوند، موجبات رشد و پویایی افراد و سازمانها را فراهم مینماید. در نتیجه ضروری است سازمانها ضمن ارزیابی قابلیتها و ویژگیهای افراد و نیازمندیها و اقتضائات مشاغل، تناسب فرد با مشاغل مختلف را مورد بررسی قرار دهند، و بر این اساس، فرد را در مسیر صحیح شغلی هدایت کنند.
شرکت مشاوره مدیریت فرهیختگان، در این راستا سامانهای را جهت ارزیابی تناسب شغل و شاغل طراحی نموده است که ضمن استفاده از پرسشنامهها و آزمونهای استاندارد و بومی، امکان بهرهگیری کامل از سامانه تجزیه و تحلیل مشاغل را نیز دارا میباشد
امروزه در بسیاری از جوامع، نارضایتی شغلی در بین افراد بسیار بالا رفته است؛ به گونهای که برخی افراد احساس بیهودگی و ناکارآمدی میکنند. یکی از علل این نارضایتیها عدم تناسب میان شغل، سازمان و شاغل می باشد. این عدم تناسب علاوه بر اینکه موجب میشود فرد نتواند از حداکثر توانایی های خود استفاده بهینه کند، باعث کاهش اثربخشی و کارایی سازمانها نیز می شود. این عدم تناسب از عدم شناخت دقیق از شغل و شاغل ناشی میشود. بدین ترتیب سازمانها برای اینکه بتوانند به بهرهوری بیشتر دست یابند، ناچارند از طریق تجزیه و تحلیل مشاغل، مشاغل موجود در سازمان خود را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهند تا ویژگیهای لازم برای تصدی آن مشاغل را شناسایی کنند. سپس از طرق مختلف به شناسایی ویژگی های افراد جویای کار بپردازند تا با برقراری تناسب بین هر یک از مشاغل و کارکنانی که معیارها و شایستگی های تصدی آن مشاغل را دارند، به بهره وری بیشتر نائل شوند.
طبقه بندی و تجزیه و تحلیل مشاغل در سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا بسیاری از اقدامات در خصوص سازماندهی و برنامه ریزی نیروی انسانی بر اساس اطلاعاتی انجام می پذیرد که از تجزیه و تحلیل شغل بهدست می آید. به این ترتیب، بهرهگیری از نتایج و دستاوردهای تجزیه و تحلیل شغل در یک سازمان، می تواند مقدمات برقراری تناسب بین شغل و شاغل را فراهم می نماید.
از طرفی از الزامات تعالی هر سازمان، حضور کارکنانی کوشا، مسئولیت پذیر و متخصص در عرصه فعالیتهای آن سازمان است. گام اول برای تحقق این امر شناخت دقیق ویژگیهای شاغلین در ابعاد مختلف است. یکی از ابزارهای مهم که بهصورت گستردهای بهعنوان وسایل کمکی در تصمیمگیریهای شغلی مورد استفاده قرار میگیرند، آزمونهای روانشناختی هستند. ابعاد مهمی در این آزمونها مورد بررسی قرار میگیرند که شامل ویژگیهای شخصیتی، تواناییهای ذهنی، ارزشهای کاری، رغبتهای شغلی و … میشوند.
در اکثر کشورهای جهان، فرآیند جذب و استخدام به طور دقیق و مدون به انتخاب و گزینش کارکنان شایسته اختصاص داشته و سرمایهگذاری عظیمی در این بخش صورت میپذیرد. متأسفانه در کشور ما سازمانها از یک روند اصولی و اثربخش بهمنظور گزینش و انتخاب مناسبترین افراد برای تصدی پستهای سازمانی برخوردار نمیباشند و از آنجا که افراد استخدام شده با روش معیوب فعلی به عنوان سرمایههای بلندمدت سازمانی محسوب نمیشوند، نمی توانند به سازمان در دستیابی به اهدافش یاری رسانند؛ در نتیجه، پس از وارد آوردن هزینهها و خسارات ناشی از آموزش مجدد و اتلاف منابع، بهزودی سازمان مذکور را ترک می نمایند.
در کشور ما نیازمندی به یک مدل جامع ارزیابی شغل و نیروی انسانی و سنجش تناسب میان این دو – که با هنجارهایهای جامعه ایرانی و ویژگیهای سرزمینی و بومی آن مانند: مذهب، فرهنگ، ارزشها و آرمانهای ملی همخوانی داشته باشد – بیش از پیش احساس میشود. در این راستا، شرکت مشاوره مدیریت فرهیختگان اقدام به طراحی فرآیندی جهت سنجش تناسب بین شغل و شاغل نموده است که در این فرآیند ضمن استفاده از آزمونهای تخصصی و بومی، از دانش تجزیه و تحلیل مشاغل نیز استفاده شده است.